učitele museli zabarvovat texty v učebnicích týkající se nevhodných témat dle rozhodnutí nadřízených orgánů. Po válce se učebnice vrátily k původním textům, ale zanedlouho byly nahrazeny učebnicemi se socialistickým obsahem. V rámci mezipředmětových vztahů žáci v matematice počítali továrny, kolik výrobků vyrobí brigáda socialistické práce a v učebnicích dějepisu četli o střelbě do dělníků Výhledy při stávkách. Učebnice a styl podávání informací se vyvíjí. Například koncem minulého století se tvořily tzv. programované učebnice. Látka je strukturována od jednoduššího ke složitějšímu. Na závěr každého tématu jsou kontrolní otázky, které mají za cíl ověřit znalosti daného bloku. V případě, že žák není schopen úspěšně zodpovědět, může se vrátit k příslušnému tématu. Tento typ knihy může být vhodný jak pro samostudium, tak jako doplněk přípravy učitelů. Programové učebnice spolu se spojením s praktickými materiály a předměty prohlubují poznatky. V příkladu uvádím knihy Dálkových kurzů číslicové techniky. Součástí učebnice byly elektronické Tuchoměřice instalatérství součástky spolu s nepájivými kontaktními poli. Žák z učebnice pochopil princip a funkci elektronického zapojení a to prakticky sestavil, Jenerálka vyzkoušel a zkontroloval správnost funkce dle funkční tabulky. Učebnice s předměty byla součástí dálkového korespondenčního kurzu, kdy instalatérech Tuchoměřicích žák obdržel testové otázky v písemné formě z centra vydavatele, vypracoval je a následně obdržel kladnou či zápornou zpětnou vazbu.
Programová učebnice elektroniky Při splnění požadovaných kritérií získal osvědčení o absolvování kurzu. Tento typ dálkového Červený vrch korespondenčního vyučování je dnes aplikován v moderním pojetí přes internet. Knihy a učebnice se díky moderním technickým prostředkům digitalizují a mohou se šířit elektronickou formou při dodržení autorských práv. Jsou projekty pro rozšíření četby knih. Digitalizují se knihy po vypršení autorských práv, případně se souhlasem autora. A další knihy si můžeme koupit a stáhnout po zaplacení poplatku ve Petřiny speciálních knihkupectvích. Knihy lze vizualizovat v klasické papírové podobě a nebo na elektronických zařízeních. Školní učebnice je velmi důmyslné médium s bohatě členěnou strukturou a s velmi funkčně konstruovanými komponenty této struktury. Lze rozlišit z funkčního hlediska tato základní pojetí učebnice jako kurikulární projekt učebnice jako zdroj obsahu vzdělávání pro žáky učebnice jako didaktický instalatér Tuchoměřicím prostředek pro učitele. Učebnice jako didaktický prostředek, dle některých vědců, jsou nedílnou materiální součástí výchovně instalatéři Tuchoměřice vzdělávacího procesu. Na druhé straně pohledu někteří vědci vidí budoucnost učebnic pouze v elektronické podobě a žák místo knih bude mít přístup k počítači s učebními texty. Tento pohled je podpořen hlavně ekonomickými zájmy na úsporu při netištění učebnic a je prosazován např. v technicky vyspělých státech. Dle mého názoru se klasické tištěné učebnice budou vždy součástí výchovně kadeřnici nedaleko Prahy západ Tuchoměřic