Stručný historický přehled vyučovacích metod Během výchovně vzdělávacího procesu se v historii používala řada vyučovacích metod. Vyučovací metody procházejí dlouhým historickým vývojem. Měnily se v závislosti na společensko historických podmínkách vyučování, na charakteru školy jako instituce, která reprezentovala určitou historickou epochu, v závislosti na pojetí vyučovacího procesu v tom kterém období. Tisíciletý vývoj ukázal, které z nich nejsou vhodné, jsou neefektivní a je třeba je opustit. Metoda je slovo řeckého původu methodos, znamená cestu, postup, protože základy evropského výchovně vzdělávacího systému můžeme nalézt již v antice. Vyučovací metody Luka procházejí historickým vývojem a mění se v závislosti na společensko historických podmínkách a způsobu vyučovacího procesu. Klasifikací a tvorbou vyučovacích metod se v minulosti zabývalo mnoho filozofů, učitelů, vzdělanců. Ve starověku Démosthenes přišel s metodou Blatiny přednášky, Sokrates obohatil výměnu informací o metodu rozhovoru, která je stále základem heuristických postupů. Ve středověkém školství převažovaly metody slovní, paměťové a následné memorování církevních textů. Rozvíjela se i diskuze, kde z protikladů se vyvozovalo řešení. Rétorika, později psané a s rozvojem knihtisku i tištěné slovo se stalo hlavním prostředkem a nositelem vzdělání. V instalatéra Rudné století český pedagog Jan Amos Komenský vytvořil přirozenou metodu z poznávání a napodobování přírody. Jeho požadavek názornosti je v Rudné instalatérům
dnešní době stále aktuálnější. V století Herbart zdůraznil analýzu psychických procesů při osvojování učiva. Systém tzv. Herbartova Praha 17 trojúhelníku pedagog učivo žák se udržel prakticky do počátku století, kdy byl podroben kritice. Ve století reformní vlny zasáhly i pedagogiku. Nové historické, územní, sociální vztahy a jejich dopad na systém vzdělávání přinesl reformní postupy orientující se na rudňanská pražská plavání kojenců