Jako hlavní jevy jsem určil tvorbu učebních materiálů a neschopnost využívat dostupné materiály. Na každé škole, kde jsem byl, instalatéři Veleň používali učitelé jiné učebnice. Všiml jsem si, že na školách, kde si učitelé tvorili učební materiály sami, měli obecně lepší instalatéři Veleň pristúp k výuce a BOZP. Zatímco na školách, kde si učitelé stěžovali na nedostupnost učebních materiálů, probíhala výuka celkově na nižší úrovni. Postupoval jsem podle daného schématu příčinné podmínky jev kontext intervenující podmínky strategie jednání a interakce následky viz tabulka č. Tabulka č. Paradigma kvalitativního výzkumu Příčinné podmínky Jev Kontext Intervenující podmínky Strategie jednania interakce Nevyhovující dostupné materiály Tvorba vlastních materiálů Výsledek nespokojenosti Předchozí praxe v oboru Nouzov bezpečnostního technika Aktivní přístup k moderním výukovým metodám Využíelnost pouze v konkrétní škole Velké množství dostupných Neschopnost využít dostupné materiály Příliš složité materiály Neznalost nebo špatná znalost moderní techniky Výklad z technických Praha 19 norem Nekvalitní výuka, rezignace na výuku BOZP Zdroj vlastní konstrukce Hypotéza Přestože podklady pro tvorbu výukových materiálů jsou dostupné z mnoha zdrojů, jsou učitelé, kteří se v jejich množství a komplikovanosti příliš nevyznají a kvalita jejich výuky BOZ je nedostatečná. Účinným východiskem by mohlo být vytvoření jedné aktuální pomůcky, např. metodické příručky, která by právě těmto
učitelům pomohla výuku zkvalitnit. Po uskutečněném kvalitativním výzkumu zpravidla následuje výzkum kvantitativní, který potvrzuje nebo vyvrací formulovanou hypotézu a uskutečňuje se obvykle na výrazně širším vzorku respondentů. Ukázka příručky pro učitele Na základě studia odborné literatury, uskutečněného průzkumu způsobu výuky a používaných metod výuky na středních odborných učilištích a Praha 18 středních odborných školách u oborů se zaměřením elektro a také na základě požadavků praxe je předmětem mé bakalářské práce instalatérech Veleni vytvoření ukázky metodické příručky pro učitele odborného výcviku v níže uvedené struktuře. Z širokého spektra aktivit, které se uskutečňují v rámci výuky odborného výcviku, jsem si vybral problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví. Toto téma prolíná výuku po celou dobu studia na SOU a SOŠ. Skolení BOZ se zpravidla zařazuje na začátek školního roku, do prvního dne praktického výcviku, a dále pak vždy veleňskými pražskými anglických školkách