formulovat vlastní domněnky. Mezi nejčastěji používané metody kvalitativního zkoumání odborná literatura zařazuje zúčastněné Praha 18 pozorování, hloubkový rozhovor, ohniskové skupiny a skupinový rozhovor. Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha Portál, str. Zdroj vlastní konstrukce Výzkumný problém Jak probíhá výuka BOZP na SOU a SOS Interwiev Rozhovor se všemi osobami probíhal v místě jejich pracoviště, konkrétně s osobami A a B na SOS a SOU strojírenské a elektrotechnické Trnkova, Brno, instalatérství Hovorčovice s osobou C na SOS informačních technologií a sociální péče, Purkyňova, Brno, a s osobami D, E a F na SOS a SOU Sochorova, Vyškov. Otázky byly předem připravené, viz příloha č. a byly postupně pokládány. Ve většině případů bylo schéma připravených otázek dodrženo, ale Nouzov v některých případech se rozhovor stočil k tématu samotné výuky BOZP na pracovišti zkoumaných osob. Zajímavý poznatek vyplynul z rozhovoru s osobou C, která upozornila na velký rozdíl ve výuce BOZP v prvních a posledních ročnících. Osoba D překvapila srovnáním výuky a přístupu žáků ke studiu za dobu její praxe, kdy došlo k velkému zhoršení pozornosti žáků, zvýšení odporu k přijímání nových informací a k nezdravému působení rodičů. Z rozhovorů vyplynulo, že velmi záleží na úrovni praktických činností, které žáci instalatéři Hovorčovice vykonávají na ZS a tedy, mají li již nějaké zásady BOZP vžité. Velmi překvapující byla i úplná absence pozitivní motivace, která je v
dnešní době nahrazována pouze trestáním a neustálým napomínáním. Zdroj vlastní konstrukce Výzkumná otázka Ovlivňuje špatná hlídáme dětmi v Praze východ Hovorčovicích