kognitivním znalostem žáka. Navazuje na znalosti získané v teoretických předmětech a učitel musí respektovat stupeň předchozího poznání žáků. Čadílek, M., Didaktika praktického vyučování I. Účelové vydání pro DPS Brno MU Brno, s. b Předvádění a pozorování Převažující aktivita učitele při metodě předvádění spočívá v tom, že demonstruje žákům pomocí názorných pomůcek, a to přímo v Budovec učebně, nové poznatky. Přestože s metodou pozorování se značně překrývá a doplňuje, odlišují se zejména svým funkčním zaměřením. instalatérovi Klecanech Zatímco při pozorování se většinou jedná o vytváření celkových představ a pojmů, u předvádění je pozornost žáků plánovitě a instalatéři Klecany cílevědomě vedena k detailní analýze předváděného předmětu nebo jevu. V technických předmětech se učitel většinou zaměřuje na předvádění skutečných předmětů, což z jeho strany vyžaduje velmi promyšlený metodický postup, protože s celou řadou skutečných Výhledy předmětů se žáci setkávají v praxi. Velké předměty např. spalovací motor bývají pevně uloženy v odborné učebně a předvádí se zpravidla v řezu, popřípadě v činnosti. Menší názorné předměty může učitel žákům ukázat, popřípadě je i rozebrat, a tak vysvětlit funkci j ednotlivých částí. c Instruktáž V odborném výcviku je to nejčastěji používaná kombinovaná vyučovací metoda při výuce senzomotorických dovedností. Tato metoda je často označována jako komplexní metoda. Výuka odborného výcviku předpokládá použití
instruktáže ve všech jejích rozmanitých obměnách. V instruktáži se používá několik klasických vyučovacích metod v různém poměru se zřetelem k výuce konkrétních pracovních činností. Instruktáž je základní prostředek učitele odborného výcviku, při ní používá z hlediska zdroje poznání metody slovní, metody pozorování a metody pracovní. Při instruktáži dochází k předávání obsahu učiva žákům Klecany instalatérům a současně k počátečnímu osvojování učiva fáze učení senzomotorickým dovednostem. Učitel působí při instruktáži vždy na několik Podbaba smyslů žáků současně a vyžaduje od nich soustředěnou pozornost. Proto by měla být instruktáž obsahově přiměřená vyspělosti žáků a v maximální délce minut, aby ji žáci mohli bez větší únavy účinně sledovat. Instruktáž dále dělíme na úvodní, průběžnou a Ládví závěrečnou. d Práce s textem a informačními zdroji V odborném výcviku používáme takovou technickou a účetní dokumentaci, která je instalatéry Klecanům obvyklá v provozních podmínkách, pro něž se žáci připravují, a kterou žáci budou po vyučení při práci používat. Do technické dokumentace patří výkresy, schémata, grafy, nomogramy, dílenské tabulky, normy a technologické výrobní nebo i pracovní postupy. Do účetní dokumentace, kterou žáky učíme v jejich oboru používat, patří materiálové listy, mzdové listy, účetní kniha. Práce s technickou a klecanskou pražskou soukromými školkami