průměrní či neprospívající. Smyslem pedagogické činnosti je dovést všechny žáky k dosažení stanovených cílů a to za respektování individuálních zvláštností každého žáka. O tom, že učení žáka je ovlivňováno jeho osobností, nemůže být sporu. Samotné instalatérovi Zbraslavi zkušenosti učitelů poukazují na fakt, že pokrok žáků nezávisí pouze na kognitivních proměnných. Do vztahu ke školním povinnostem se Praha 16 totiž promítají jak individuální zájmy, motivace, postoje, tak i negativní emoční odezvy, jako například úzkost. Pokud je žák úzkostný, tak se toto jeho duševní rozpoložení negativně promítne nejen při ukládání vědomostí, ale také v pozdějším vybavování především v negativně laděném školním prostředí. Přístup učitele musí být bezpodmínečně individuální, protože například úzkost Zbraslavi instalatéra se u jednoho žáka může projevit v jeho plachosti a nervozitě, jiný žák svou úzkost skrývá za vysokou sebedůvěru a podobně. Z různorodosti osobností žáků vyvstávají četná specifika, kterými se žáci od sebe liší. Právě tato specifika mají přímý vliv na jejich učení, na jejich aktivity během výuky, na jejich domácí přípravu pro další vyučování, ale také na vztahy s učiteli a spolužáky. Domnívám se, že například otázka školního výkonu, školního prospěchu a hlavně neprospěchu by měla zaměstnávat každého Lahovičky pedagoga. Konkrétně školní neúspěchy představují závažný problém, kdy vyvstává nutnost pravidelné spolupráce učitelů, rodičů i
samotných žáků. Kohoutek člení příčiny neprospěchu na vnitřní, vnější a na změnitelné a nezměnitelné. Právě absolutní či instalatéři Zbraslav relativní školní neúspěšnost je obrazem i důsledkem individuálních rozdílů, které nacházíme nejenom v osobnosti žáků např. v úrovni Praha 12 nadání, charakteru, zájmu o učení, v emotivitě, ale i v oblasti jejich výkonnosti ve škole a v jejich rodinné výchově. Sociálně psychologické faktory školní neúspěšnosti představují nedostatky v rodinném a školním prostředí. Již nesprávný typ rodičovské výchovy se může negativně promítnout do samotného vztahu ke škole a školním povinnostem, například pokud rodiče nejeví o vzdělávání