učení, které představuje zásadní změnu v pojetí celého vzdělávacího systému. Denní forma studia je pro dospělé vhodná pouze výjimečně. Dospělí musí pro své vzdělávání využít jiné možnosti a formy vzdělávání večerní, dálkové, individuální a formy spojené s možnostmi informačních a komunikačních technologií například při distančním vzdělávání. Proto je nutno pro tyto dospělé přizpůsobit i ŠVP, a brát v potaz tyto oblasti Specifika funkcí a cílů vzdělávání dospělých Situační specifika vzdělávání dospělých Osobnostní specifika dospělých a jejich vliv na výuce Specifika vzdělávání dospělých při tvorbě ŠVP RVP v části Invalidovna vymezující odborné kompetence absolventa, požadované výsledky odborného vzdělávání a příslušný obsah mohou být východiskem i pro formy vzdělávání, které nevedou k získání stupně vzdělání např. pro vzdělávání směřující k získávání dílčích kompetencí, instalatér Invalidovny pro rekvalifikace apod Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ a SOU Tato metodická příručka, která byla vydána v roce Pražačka Národním ústavem odborného vzdělávání, vychází z metodické příručky z roku pracovní verze k ověřování v projektu PILOT S a je instalatéři Invalidovna doplněna zkušenostmi získaných při řešení systémového projektu MŠMT PILOT S Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU, kdy učitelé z pilotních škol vytvořili své ŠVP pro oborů vzdělání. Příručka v jednotlivých
kapitolách nás provádí procesem vytváření ŠVP. Nejprve se věnuje pozornost motivaci pedagogů pro změny. Potom se věnuje vytvoření pracovního týmu a plánování postupu prací. Další kapitola pojednává o východiscích pro tvorbu ŠVP, což jsou analýza podmínek školy Invalidovnou instalatéra sebehodnocení, spolupráce se sociálními partnery a analýza trhu práce ve vztahu ke vzdělávací nabídce školy. Následující třetí instalatéři Invalidovna kapitola se týká vlastní tvorby ŠVP, jeho koncepce a jednotlivých částí. Vysvětluje i zásadní pojmy reformy, jako jsou klíčové kompetence nebo průřezová témata, a radí jak s nimi nakládat ve školním kurikulu. Zvláštní pozornost je věnována v samostatné části Palmovka plánování a formulaci výsledků vzdělávání. Co velice oceňuji, je skutečnost, že příručka je doplněna příklady s ukázkami z pilotních ŠVP. Samostatná kapitola je věnována modulární konstrukci školního kurikula. Než začneme tvořit ŠVP V tato kapitola se snaží přesvědčit všechny učitele a i další pracovníky školy, že vlastní vzdělávací program může být pro školu přínosem. Popisuje proces,